Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Podjęcie przez Autora problematyki barier kulturowych związanych z ekspansją przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, szczególnie w kontekście wchodzenia polskich przedsiębiorstw na rynek Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL), należy uznać za aktualne i wartościowe. Mimo odnotowanego w ostatnim okresie spowolnienia gospodarczego chińska gospodarka wciąż pozostaje drugą (w odniesieniu do skali), po Stanach Zjednoczonych, gospodarką świata. Chiny odgrywają kluczową rolę w globalnych łańcuchach dostaw, będąc jednocześnie największym na świecie eksporterem i drugim co do wielkości importerem. W konsekwencji, chińska gospodarka, stanowiąc jeden z najszybciej rozwijających się rynków, jest potencjalnie atrakcyjnym miejscem lokowania tam bezpośrednich inwestycji zagranicznych, również dla Polaków. Niemniej ekspansja polskich przedsiębiorców na rynek ChRL wiąże się z koniecznością zrozumienia i dostosowania się do specyficznej kultury biznesowej, unikalnych zasad i praktykowanych tam zwyczajów. Biorąc pod uwagę różnice w prowadzeniu działalności w polskim i chińskim środowisku gospodarczym, zwłaszcza odmienności w budowaniu bliskich relacji z partnerami biznesowymi, podjętą w monografii problematykę należy uznać za ważną i merytorycznie uzasadnioną. Doktor Jacek Jakubczak, koncentrując się w tym obszernym opracowaniu na kluczowych uwarunkowaniach kulturowych i ich wpływie na sukces podejmowania przez polskie przedsiębiorstwa działalności gospodarczej w Chinach, w sposób kompleksowy przybliża czytelnikowi złożoną naturę chińskiej kultury biznesowej jako bariery wejścia na rynek ChRL. Wyniki zrealizowanych przez Autora badań mają również wymiar utylitarny, stanowią bowiem podstawę opracowania szerokich i wielowątkowych zaleceń praktycznych skierowanych do polskich przedsiębiorców, które mogą być cennym źródłem wiedzy niezbędnej do podejmowania przez menedżerów decyzji dotyczących lokowania inwestycji w ChRL, szczególnie wobec niewielkiej wciąż obecności polskich firm na tym rynku.
Z recenzji dr hab. Magdaleny Pichlak, prof. Politechniki Śląskiej
źródło: Wydawnictwo UMCS