Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy gdzie zostanie zaprezentowany dyplom Doroty Pęksa pt. "Cząstka", który odbędzie się 21 września o godzinie 18:00 w Galerii Wydziału Artystycznego przy ul. Zana 11. Dyplom został wykonany pod opieką dra hab. szt. Piotra Korola.
"Punktem wyjścia w moich obrazach były stroje górali podhalańskich. Pochodzę z Podhala i sama nosiłam je od dziecka. W związku z tym stały się one bohaterami namalowanych przeze mnie prac. Oprócz tego, że ich motywy były dla mnie atrakcyjne wizualnie, interesowała mnie również historia strojów. To pomogło mi zrozumieć dlaczego odkąd pamiętam byłam tak ubierana. Mieszkańcy Podhala inspirując się naturą przyozdabiali swoje ubrania wieloma ciekawymi wzorami. Za sprawą form będących odbiciem tatrzańskiego pejzażu moje obrazy nabrały pejzażowego charakteru. Przyczyniła się do tego również m. in. multiplikacja wzorów występujących w strojach. Moja zainteresowanie przykuł głównie oset. Była to według górali magiczna roślina, zwana przez nich dziewięćsiłem. Jednak zachwyciły mnie także róże z chust góralskich, migotliwe cekiny na gorsetach, subtelne listki czy czerwone korale, które podobno odstraszają uroki. W trakcie malowania odkryłam, że obrazy te nie są tylko opowieścią o modzie podhalańskiej. Opowiadają też o mojej historii. Zaś same stroje w moich oczach nie są wyłącznie sposobem ubierania się, ale przede wszystkim cząstką tak bogatej kultury góralskiej. Właściwie to sama jestem jej częścią, dlatego cykl moich obrazów zatytułowałam Cząstka. Tytuły obrazów bezpośrednio wynikają z kolejności ich powstawania: I, II, III, IV, V, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XII, XIII.
W procesie powstawania cyklu już na samym początku tworzyłam wiele szkiców malarskich, aby znaleźć odpowiedni sposób przedstawienia tematu. Następnie podjęłam decyzję o zawężeniu kolorystyki do czerwieni i zielni. Jednak w obrazach występują również inne barwy, także obecne w strojach, jak na przykład błękity czy żółcienie. Starałam się maksymalnie zróżnicować zielenie i czerwienie. Istotny jest także fakt, że tworząc obrazy łączyłam technikę akrylową z techniką olejną. Połączenie różnych sposobów malowania sprawiło, że obrazy stały się bardziej żywe. Kolory pulsują między sobą. To pomogło mi lepiej oddać specyfikę strojów. Początkowo obrazy, które malowałam były bardziej przedstawiające, później skupiłam się głównie na wzorach. W kolejnym etapie pracy, zainspirowana Kantorowskim informelem, eksperymentowałam ze sposobem nakładania farby. Tak powstały obrazy pozbawione przedmiotowych cech i są one bardziej abstrakcyjne. Rozmiary prac zostały skontrastowane. Różna skala obrazów pozwalała mi inaczej doświadczać wielu procesów malowania.
Malowanie tego cyklu obrazów było dla mnie bardzo interesujące ze względu na ich genezę, która jest mi bliska. Oprócz tego, że spojrzałam na nowo na stroje, moje podejście do malowania również się zmieniło. Zobaczyłam, że mogę malować na swój abstrakcyjny sposób, łącząc przy tym różne techniki. Stroje nie są już dla mnie tylko estetycznymi ubraniami, ale stały się dla mnie odbiciem pejzażu. Praca nad tymi obrazami pomogła mi odnaleźć to jak chcę malować i pozwoliła znowu cieszyć się z malarstwa." - Dorota Pęksa
źródło: Wydział Artystyczny UMCS