Warsztaty dla dzieci i młodzieży „Podróż w czasie: Odkrywamy przeszłość naszej Ziemi!”
Cel warsztatów:
Celem warsztatów jest wprowadzenie dzieci w tematykę badań paleośrodowiskowych oraz pokazanie, jak naukowcy rekonstruują przeszłe środowisko i klimat naszej planety. Uczestnicy będą mieli okazję poznać metody wykorzystywane przez geografów do analizy dawnych ekosystemów, a także jak te badania pomagają w zrozumieniu zmian klimatycznych.
Miejsce warsztatów:
Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Al. Kraśnicka 2D, 20-718 Lublin
Zakres tematyczny:
- Wprowadzenie do badań paleośrodowiskowych
- Czym są próbki osadów i jak się je pozyskuje (prezentacja sprzętu geologicznego)
- Jak badania roślin, zwierząt i pyłków pomagają w rekonstrukcji przeszłości?
- Samodzielne przygotowanie preparatów do analiz mikroskopowych
- Analiza uzyskiwanych wyników i odtwarzanie przeszłości środowiska
- Przedstawienie jak mógł wyglądać krajobraz Polesia w przeszłości.
Metodyka warsztatów:
- Warsztaty będą oparte na zabawie, eksperymentach, analizie danych, które wprowadzą dzieci w temat w przystępny i interaktywny sposób.
- Wykorzystanie prostych narzędzi, takich jak mikroskopy, próbki osadów, ilustracje i modele, które pomogą zobrazować proces rekonstrukcji środowiska.
Harmonogram warsztatów:
Czas trwania: 3 godziny
Powitanie i wprowadzenie – 15 minut
- Krótkie wprowadzenie do tematu warsztatów: Co to są badania paleośrodowiskowe?
- Dlaczego naukowcy badają przeszłość Ziemi?
Prezentacja krótkiej animacji lub filmu, pokazującego, jak wyglądały Ziemia, rośliny i zwierzęta w przeszłości (np. w erze dinozaurów).
Opis prac terenowych i prezentacja sprzętu geologicznego – 30 minut
- Prowadzący wyjaśnia, czym są badania geologiczne i jak różne narzędzia pozwalają na zbieranie próbek z różnych miejsc (np. z dna jezior, torfowisk czy lodowców).
- Krótkie wprowadzenie do tego, jak naukowcy zbierają dane o przeszłym klimacie: przez wiercenie rdzeni lodowych, pobieranie próbek osadów, analizowanie skamieniałości, itp.
- Wiertła ręczne i wiertnice – Pokazanie różnych rodzajów wierteł używanych do pobierania próbek osadów z różnych głębokości. Wyjaśnione zostanie jak te narzędzia pomagają poznać dawne warstwy Ziemi, które nie były widoczne na powierzchni.
- Pojemniki na próbki – Prezentacja, jak geografowie przechowują swoje próbki w specjalnych pojemnikach by zachować je w dobrym stanie do dalszej analizy.
Praca laboratoryjna – uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z pracą laboratoryjną oraz będą mogli samodzielnie wykonać część badań – 1 godzina 45 min
- Uczniowie dostają mikroskopy i ich zadaniem będzie samodzielne przygotowanie preparatu.
- Dzieci będą próbować zidentyfikować rośliny i zwierzęta, których pozostałości znalazły podczas przeglądania preparatów.
- Krótki zadanie: dzieci muszą na tablicy wykonać rysunki tego co znalazły pod mikroskopem.
- Prowadzący opowiada o tym, jak artefakty znajdowane w osadach pomagają rekonstruować klimat (np. pyłki roślin ciepłolubnych i chłodnolubnych).
„Ziemia w mikroskali” – Pokazanie jak mógł wyglądać krajobraz Polesia w przeszłości (modele, wizualizacje, dźwięki) – 30 min
- Prowadzący opowiedzą w jaki sposób prezentuje się uzyskane wyniki i jaki jest główny cel badań zmian klimatu.
- Przedstawione zostaną różne sposoby wizualizacji wyników i tego jak mógł wyglądać krajobraz Polesia w przeszłości (w tym metody wizualizacji z wykorzystanie AI)