Wizyta studyjna w Szkole Podstawowej im. Stanisława Moniuszki w Łajskach

W dniu 17.05.2024 r. Słuchacze studiów podyplomowych „Psychologia edukacyjna z przygotowaniem pedagogicznym”, finansowanych ze środków MEiN wzięli udział w wizycie studyjnej w Szkole Podstawowej im. Stanisława Moniuszki w Łajskach.

Wizyta studyjna koordynowana była przez kierownika studiów podyplomowych dr Małgorzatę Kostka-Szymańską, prof. UMCS. Merytoryczne wsparcie zapewnili prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis oraz dr Tomasz Knopik.

Szkoła Podstawowa im. Stanisława Moniuszki w Łajskach prezentuje i realizuje nową jakość w rozwoju polskiego systemu kształcenia. To jedna z pierwszych placówek ogólnodostępnych realizująca formę edukacji włączającej jako skuteczną ścieżkę edukacyjną dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Realizowany program edukacji włączającej to jednocześnie – edukacja dla wszystkich. Szkoła współpracuje z Europejską Agencją ds. Edukacji Włączającej i Specjalnej (EASNIE). Dyrektorem szkoły jest Marek Tarwacki, który pełni również funkcję Prezesa stowarzyszenia „Sztuka włączania”, powołanego w celu propagowania idei edukacji włączającej w szkołach ogólnodostępnych.

Celem realizowanego w szkole w Łajskach nowego modelu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – w tym z niepełnosprawnościami – jest wypracowanie i wprowadzenie w obrębie praktyki szkolnej zasad tworzenia warunków sprzyjających przygotowaniu uczniów do samodzielności w dorosłym życiu oraz rzeczywistemu włączaniu ich w życie społeczne. Zasady te oparte są na solidarności społecznej oraz na założeniach przyjętych w ratyfikowanych przez Polskę dokumentach promujących politykę rozwijania społeczeństwa włączającego – w szczególności w Konwencji o Prawach Dziecka oraz Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

Szkoła ma obowiązek zapewnić wszystkim uczniom wszechstronne wsparcie w procesie kształcenia i wychowania, dostosowane do ich indywidualnych potrzeb – zarówno tych, które wynikają z barier i utrudnień w rozwoju oraz nauce, jak i tych, które powstają w związku z ujawnianymi stopniowo predyspozycjami i kreatywnością, ale również takich, które mają charakter zdolności i talentów wybitnych lub wyjątkowych i niepowtarzalnych.

Celem wizyty studyjnej było:

1. Podnoszenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych psychologów pracujących w placówkach edukacyjno-oświatowych w zakresie następujących zagadnień: ocena funkcjonalna w praktyce, projektowanie uniwersalne, współpraca z rodzicami, współpraca między specjalistami, doradztwo zawodowe, rola asystenta ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ASPE.
2. Poznanie specyfiki funkcjonowania szkoły z programem edukacji włączającej.
3. Budowanie świadomości inkluzji społecznej w szkole.
4. Wymiana najlepszych praktyk w dziedzinie edukacji uczniów ze SPE.

    Aktualności

    Data dodania
    31 maja 2024