Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Program trzydniowej wizyty obejmował zapoznanie ze współczesną interpretacją podstaw pedagogiki Rudolfa Steinera oraz implementacją jej założeń na różnych poziomach i w różnych typach kształcenia. W przebieg sesji wprowadzających zaangażowani byli liczni pracownicy RSUC, m.in.: dyr Dagny Ringheim, koordynator wizyty Anne-Mette Stabel PHD oraz adiunkci: Frode Barkved, Renate K. Østergaard, Ingvild Skeie, Vilde Stabel, Josefin Winther, Morten Stene, Linda Jolly, Sidsel Hovland. W ich toku, obok syntetycznego omówienia zagadnień teoretycznych, pojawiła się prezentacja specyficznych dla pedagogiki waldorfskiej założeń programów studiów. Strona polska zrewanżowała się przedstawieniem charakterystyki organizacji i programu studiów na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna realizowanych w UMCS.
Oprócz wyżej wspomnianych aktywności uczestniczki wizyty miały możliwość wzięcia udziału w zajęciach realizowanych przez studentów Rudolf Steiner University College z zakresu ogrodnictwa, muzyki, rękodzieła i teatru. Odwiedziły również placówki waldorfskie; Helsepedagogisk Steinerskole Ljabru (szkoła dla dzieci o specjalnych potrzebach) oraz Moss Steinerschool i Moss Steiner Kindergarten (szkoła i przedszkole pracujące według założeń pedagogiki Rudolfa Steinera). Zapoznały się tam z organizacją przestrzeni szkolnej i przyszkolnej, uczestniczyły w odbywających się zajęciach oraz spotkały z nauczycielami.
Rezultatami wizyty studyjnej są: uzgodnienie rewizyty w UMCS przedstawicieli Rudolf Steiner University College w Oslo, wstępne zarysowanie wspólnych planów badawczych oraz powstająca koncepcja wykorzystania doświadczeń dydaktyki steinerowskiej dla podniesienia jakości kształcenia nauczycieli na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.
Fundusze EOG reprezentują wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Istnieją dwa cele ogólne: ograniczenie nierówności ekonomicznych i społecznych w Europie i wzmocnienie relacji dwustronnych pomiędzy państwami-darczyńcami a 15 krajami UE z Europy Środkowej i Południowej i obszaru Morza Bałtyckiego.
Trzy Państwa-Darczyńcy ściśle współpracują z UE w ramach Porozumienia Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Darczyńcy przekazali 3,3 miliarda euro w ramach kolejnych programów funduszy w latach 1994–2014. Fundusze EOG na lata 2014–2021 wynoszą 1,55 miliarda euro.
Priorytety na ten okres to:
1) innowacje, badania naukowe, edukacja i konkurencyjność;
2) integracja społeczna, zatrudnienie młodzieży i ograniczenie ubóstwa;
3) środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna;
4) kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie i podstawowe prawa;
5) sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.
6) Fundusze EOG są wspólnie finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, których wkład oparty jest na ich PKB.
Kwalifikowalność do funduszy wynika ze spełnienia kryteriów określonych w ramach Funduszu Spójności UE przeznaczonego dla państw członkowskich, w których dochód krajowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90% średniej unijnej.
Projekt „Pedagogika Rudolfa Steinera w kształceniu nauczycieli XXI wieku” korzysta z dofinansowania o wartości 6400 Euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej, nawiązanie współpracy pomiędzy Rudolf Steiner University College in Oslo, a UMCS w Lublinie, opracowanie planu działań naukowo-badawczych, w oparciu o nabyte doświadczenia oraz wymiana myśli naukowej, będącej podstawową wartością w szkolnictwie wyższym, poznanie tzw. dobrych praktyk, nabycie dodatkowej wiedzy i umiejętności związanych z pedagogiką Rudolfa Steinera.