Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W dniu 14 października 2016 r. na Wydziale Pedagogiki i Psychologii odbyło się seminarium poświęcone problematyce spektrum autyzmu, w szczególności responsywności w terapii. Seminarium zorganizowała dr Anna Prokopiak z Zakładu Psychopedagogiki Specjalnej.
Pracownicy naukowo-dydaktyczni Instytutu Pedagogiki od kilku lat w sposób szczególny zajmują się problematyką dotyczącą wsparcia środowiska osób
z autyzmem. Od dwóch lat w ramach pedagogiki specjalnej jest prowadzony kierunek studiów Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem, od czterech są realizowane kolejne edycje studiów podyplomowych dotyczące diagnozy, terapii i edukacji osób
z autyzmem. W kolejnych latach gościliśmy na Wydziale wielu znakomitych gości. Między innymi z wykładami byli u nas: profesor Marion Hersh, dr Peter Szmidt czy Raun Kaufman - najlepsi self-adwokaci środowiska osób z autyzmem. W kwietniu ubiegłego roku wykłady na Wydziale prowadził Jake Greenspana z The Greenspan Floortime Approach z USA prezentując podejście DIR/Floortime.
Spotkanie „Responsywność w terapii dziecka z autyzmem” wpisało się zatem w cykl różnorodnych działań. Prelegentami tego seminarium byli:
Podczas seminarium szukano odpowiedzi na pytanie czy, a potem, jak być responsywnym w pracy z dzieckiem z autyzmem. Osoba jest responsywna w kontakcie z drugą osobą, jeżeli jej zachowanie i wypowiadane słowa stanowią odpowiedź na działania partnera – responsywność [od (ang.) response, (franc.) réponse] – to odpowiedź. Zarówno bowiem język oraz kompetencje społeczne i emocjonalne każde dziecko zdobywa przez więź z drugim człowiekiem opartą na emocjonalnie znaczących wymianach. Terapeuta czy rodzic gotowy do interakcji musi być bardzo uważny, aby dostrzec każdy moment, w którym dziecko gotowe jest do kontaktu. Wymaga to szczególnej uwagi i specjalnych warunków, swoistych kompetencji, których uczestnicy doświadczali podczas przygotowanych przez prelegentów warsztatów kończących obrady.
Dr hab. Anna Dudak, dr Anna Prokopiak
Autor: Karolina Kubera
dr Simon Procter
Autor: Karolina Kubera
Kamil Lodziński
Autor: Karolina Kubera
Eric de Labarthe
Autor: Karolina Kubera
Urszula Strzednicka
Autor: Karolina Kubera