Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W dniach 12-14 czerwca 2023 r. na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej odbył się Pierwszy Międzynarodowy Kongres Edukacji Pozaformalnej „Całożyciowa KreAktywność” (I International Non-Formal Education Congress in Lublin „Life-long CreActivity”). Wydarzenie zostało zorganizowane przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Urząd Miasta Lublin oraz Fundację Sempre a Frente we współpracy z Sekcją Pedagogiki Sztuki Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Kongres dotowany był ze środków Miasta Lublin i został zrealizowany w ramach inicjatyw związanych z przyznaniem Miastu Lublin prestiżowego tytułu Europejskiej Stolicy Młodzieży 2023. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Lublin dra Krzysztofa Żuka oraz Jego Magnificencji Rektora UMCS prof. dra hab. Radosława Dobrowolskiego. W ramach Kongresu zorganizowana została Międzynarodowa Konferencja „Społeczno-kulturowy wymiar edukacji pozaformalnej” pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Patronat medialny nad Kongresem sprawowali: Polskie Radio Lublin, TVP 3 Lublin, Forum Akademickie, Akademickie Radio Centrum, TV UMCS.
Głównym celem Kongresu była międzysektorowa debata nad zakresem, formami oraz funkcjami edukacji pozaformalnej w Polsce i na świecie oraz stworzenie platformy współpracy pomiędzy podmiotami edukacji pozaformalnej (młodzieżą, uczelniami, organizacjami pozarządowymi, placówkami edukacyjnymi, samorządami, instytucjami kultury) w wymiarze międzynarodowym i lokalnym.
Wydarzenie odbyło się w formule hybrydowej. Stacjonarnie w Kongresie wzięło udział ponad 200 osób z Polski oraz zagranicy – przedstawiciele organizacji pozarządowych, młodzież, kadra nauczycielska, pracownicy uniwersytetów i innych ośrodków naukowych oraz przedstawiciele instytucji kultury. Główne wydarzenia transmitowane były online oraz tłumaczone na język angielski i Polski Język Migowy.
Pierwszego dnia Kongresu zorganizowane zostały wizyty studyjne, w ramach których uczestnicy zapoznali się ze specyfiką funkcjonowania przestrzeni miejskich realizujących edukację pozaformalną. Do wyboru uczestnicy mieli trzy ścieżki wizyt: Integracja międzykulturowa (Spilno Lublin – Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka – Baobab); Przestrzenie młodzieżowe (Piwnica Labiryntu – Hej! – Centrum Informacji i Rozwoju Młodzieży); Animacja społeczno-kulturalna (Punkt Kultury – Rezerwat Dzikich Dzieci – Dom Słów).
Zainicjowane zostało ponadto Miasteczko Organizacji Pozarządowych, w ramach którego w ciągu trzech dni Kongresu swoje działania prezentowały fundacje, stowarzyszenia oraz inne organizacje.
W godzinach wieczornych odbyło się Nieformalne Otwarcie Kongresu z udziałem zaproszonych gości i przedstawicieli organizatorów.
Drugiego dnia Kongresu odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Społeczno-kulturowy wymiar edukacji pozaformalnej” pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Wydarzenie otworzyli dr hab. Andrzej Różański, prof. UMCS – Dziekan Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS, Mariusz Banach – Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Oświaty i Wychowania, prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska – Przewodnicząca Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk oraz prof. dr hab. Dariusz Kubinowski – Przewodniczący Sekcji Pedagogiki Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
W sesji plenarnej wygłoszone zostały cztery wkłady: „Młodzież, wielokulturowość, edukacja pozaformalna – konteksty lokalne i globalne” (prof. dr hab. Zbyszko Melosik); „Świadomość międzykulturowa w przestrzeni edukacji pozaformalnej” (prof. dr hab. Agnieszka Gromkowska-Melosik); „(Ponownie) o dylematach animacji kultury” (dr hab. Sylwia Słowińska, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego); „Social media jako współczesna przestrzeń edukacji (nie tylko młodzieży)” (prof. dr hab. Roman Leppert).
Następnie odbyły się panele dyskusyjne oraz warsztaty zrealizowane w ramach trzech sekcji tematycznych „Identity – Interculturalism – Integration” (przewodniczący: prof. dr hab. Agnieszka Gromkowska-Melosik oraz dr hab. Jarosław Krajka, prof. UMCS); „Edukacja – Młodzież – Social Media” (przewodniczący: prof. dr hab. Roman Leppert); „Animacja – Lokalność – Całożyciowość” (przewodnicząca: dr hab. Sylwia Słowińska, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego).
Trzeciego dnia Kongresu zorganizowany został Kiermasz Projektów, w ramach którego odbyły się liczne warsztaty oraz prezentacje metodyczne. Zwieńczeniem Kongresu była debata podsumowująca, podczas której zaprezentowane zostały wnioski z obraz konferencyjnych oraz całego wydarzenia.