Miło nam poinformować, że absolwentka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej – Aleksandra Pucułek – została laureatką Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2020 w kategorii „Artykuł publicystyczny” za tekst Szkolna trauma wczesnego wstawania (Gazeta Wyborcza). Serdecznie gratulujemy!
W tym samym konkursie, w kategorii „Artykuł naukowy” nominowani byli także pracownicy UMCS – prof. Urszula Oszwa (Instytut Pedagogiki) i dr Tomasz Knopik (Instytut Psychologii)
Prof. Maciej Karwowski, Aleksandra Pucułek, prof. Grzegorz Szumski i Dariusz Żółtowski zostali laureatami trzeciej edycji Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego. To jedyny konkurs w Polsce skierowany wyłącznie do autorów prac o edukacji. Laureatów ogłoszono we wtorek, 3 listopada podczas relacji prowadzonej na Facebooku i Youtubie.
Nagradzani naukowcy, publicyści, praktycy piszą o edukacji merytorycznie i odpowiedzialnie. Ich prace przyczyniają się do zrozumienia wyzwań, z którymi mierzy się polska edukacja. Tak jak Roman Czernecki, patron nagrody, z zaangażowaniem podchodzą do tematyki polskiego szkolnictwa.
Wszystkie nagrodzone artykuły w centrum stawiają człowieka, który dzięki edukacji wierzy we własne możliwości, krytycznie myśli, umie dokonywać wyborów. Stawiają ważne pytania - jak oczekiwania nauczycieli wpływają na efektywność uczenia, w jaki sposób rozwiązania systemowe wpływają na relacje i samopoczucie w szkole oraz dlaczego w szkole warto pytać o emocje.
Do konkursu zgłoszonych zostało blisko 140 prac. Oceniało jest 14 recenzentów – naukowców, publicystów, praktyków edukacji. Kapitule Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego przewodniczył prof. Michał Federowicz z Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Laureaci w każdej kategorii - naukowej, publicystycznej i specjalistycznej - otrzymali pamiątkową statuetkę oraz nagrodę finansową w wysokości 10 tys. złotych.
Laureaci Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2020
Kategoria “Artykuł Naukowy”
Prof. Maciej Karwowski oraz prof. Grzegorz Szumski, Exploring the Pygmalion effect: The role of teacher expectations, academic self-concept, and class context in students’ math achievement, Contemporary Educational Psychology.
Kategoria „Artykuł publicystyczny”
Aleksandra Pucułek, Szkolna trauma wczesnego wstawania, Gazeta Wyborcza.
Kategoria „Artykuł specjalistyczny”
Dariusz Żółtowski, Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej. [w:] Dlaczego szkoła nie ufa emocjom? Dążenia emocjonalne w szkole i na uczelni.
Teksty wszystkich nominowanych artykułów znajdują się na stronie Nagrody.
Relacja z wręczenia Nagrody dostępna jest na Facebooku oraz kanale YouTube Fundacji EFC. Tam też będą emitowane rozmowy o edukacji z laureatami Nagrody. Pierwsza rozmowa już we wtorek, 9 listopada.