Rekomendacje dla studentów neurotypowych i nauczycieli akademickich
Bądź uważny:
-
-
-
- Zwracaj uwagę na indywidualne potrzeby Twoich koleżanek, kolegów i Twoich studentów.
- Dbaj o terminowość, systematyczność i przejrzystość zasad organizacji swoich zajęć.
- Dotrzymaj terminów. Dla wielu osób w spektrum te zasady są niezwykle ważne.
Nie wiesz? Zapytaj:
- Jeżeli jakieś zachowanie wydaje Ci się dziwne lub niepokojące, zapytaj o jego przyczynę.
- Jeżeli chcesz wiedzieć, jak się do danej osoby w spektrum zwracać lub w jaki sposób możesz. dostosować zajęcia do jej potrzeb - zapytaj o to.
- Same osoby w spektrum są często najlepszym źródłem informacji na swój temat.
- Możesz również skorzystać ze wsoarcia Zespołu Optimum UMCS.
Wrażliowość na słowa, to wrażliwość na ludzi:
Unikaj słownictwa nacechowanego negatywnie i niezgodnego ze stanem faktycznym:
- choroba/chory (autyzm to nie choroba)
- zaburzenie/zaburzony
- "coś jest z nim nie tak"
- "ma/masz/Twoje deficyty..."
Rekomendacje dla studentów w spektrum
Wyjaśnij swoją sytuację:
- Warto powiedzieć o tym, że jesteś w spektrum autyzmu wykładowcom i koleżankom/kolegom z roku. Zachęcamy do otwartości w tej kwestii – dzięki temu będzie nam się wszystkim wzajemnie łatwiej zrozumieć.
- Jeżeli uznasz, że tego chcesz, możesz zrobić to sama/sam, lub możesz poprosić kogoś, aby Ci towarzyszył przy tej rozmowie lub nawet poinformował wykładowcę w Twoim imieniu.
Prawa i obowiązki:
- Pamiętaj, że masz dokładnie takie same prawa, jak każdy inny student naszej Uczelni.
- Masz prawo do szacunku, do własnego zdania, uzyskania odpowiedniej jakości informacji, poziomu wykształcenia i form wsparcia w trakcie studiów.
- Oznacza to również, że masz także takie same obowiązki jak pozostali studenci.
Formy wsparcia:
W razie doświadczania trudności, możesz skorzystać z różnych form wsparcia dostępnych na uczelni, zarówno profesjonalnego, jak i koleżeńskiego:
- Dostosowanie warunków kształcenia do indywidualnych potrzeb: Zespół Optimum UMCS
- Pomoc asystenta studenta: projekt „Asystent studenta z ASD”
- Wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne UMCS
- Koleżeńskie wsparci psychologiczne: Akademickie Centrum Wsparcia
- Punkt wsparcia i psychoedukacji Sensum
- Wsparcie Zespołu ds. Osób z Niepełnosprawnościami
Rekomendacje dla uniwersytetu
Organizacja i planowanie:
- Dla wielu studentów w spektrum autyzmu możliwość stabilnego zaplanowania rozkładu dnia, tygodnia, a nawet samych zajęć ma kluczowe znaczenie dla utrzymania dobrostanu psychicznego i wykorzystania potencjału.
- Warto zadbać o to zarówno na poziomie Uczelni (np. funkcje USOSa), jak i na poziomie kadry akademickiej.
Szkolenia
- Należy zaprojektować i wprowadzić szkolenia z zakresu komunikacji z mniejszościami oraz dobrostanu psychicznego, w trakcie których studenci uzyskaliby praktyczne informacje o dynamicznie dziś zmieniających się sposobach odnoszenia się do innych osób oraz formach wsparcia psychologicznego na Uczelni.
Dbajmy o lokalną integrację:
- Poszczególne Wydziały powinny organizować na początku lub w trakcie trwania roku akademickiego odpowiednio zaplanowane wydarzenia integrujące studentów neurotypowych i osoby w spektrum oraz dbać o dostępność informacji na ten temat.
Korzystajmy z dobrych praktyk:
- Wiele uczelni na świecie wprowadziło już rozwiązania dostosowujące przestrzeń i sposób funkcjonowania do potrzeb osób w spektrum. Bierzmy z nich przykład – mamy już ułatwione zadanie.
Study with autistic spectrum disorder - Visit UniSA - University of South Australia
Pełna treść rekomendacji znajduje się na stronie projektu „Przyjazny Uniwersytet” UMCS