Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W ramach XVIII Lubelskiego Festiwalu Nauki „Ogrody Nauki” 2022, którego głównym organizatorem był Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Wydział Historii i Archeologii UMCS przygotował niezwykle interesujące i przykuwające uwagę młodych uczestników projekty / warsztaty.
12 września br. miał miejsce pierwszy z projektów pt. Świat miniatury wojskowo-historycznej: otwarta lekcja historii, którego autorem był student historii, członek Koła Metodologicznego Historyków UMCS, Pan Mykyta Karpuchin. Zainteresowani mogli zapoznać się ze światem miniatur wojskowo-historycznych wykonanych w drukarce 3D Skriware2 oraz w otwartym oprogramowaniu Blender, z tzw. miniaturami cynowymi w różnych epokach historycznych, ich tworzeniem i modelowaniem. Niecodzienną atrakcją był pokaz autorskich prac dotyczących metalowych miniatur historycznych. To projekt wpisujący się w koncepcję otwartej lekcji historii dla młodszych i starszych pod kątem łączenia różnych obszarów w edukacji (w modelu STEAM), wykorzystywania nowoczesnych technologii w procesie kształcenia i przekazywania wiedzy historycznej w niekonwencjonalny sposób.
W ramach drugiego projektu, Pan dr Ariel Orzełek z Katedry Metodologii i Badań nad XX-XXI wiekiem odpowiedział uczestnikom na pytanie, co się kryje w „teczkach”? Dlaczego Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej jest niezbędne historykowi dziejów najnowszych? Zawiera ono bowiem nie tylko teczki tajnych współpracowników organów bezpieczeństwa państwa, ale także materiały rozpracowania opozycji, podsłuchów, kontroli korespondencji, a nawet akta paszportowe. Zostały tutaj zaprezentowane najbardziej charakterystyczne przykłady dokumentów udostępnianych przez IPN.
13 września br. odbył się warsztat pt. Pieniądz wczoraj, dziś i jutro. Po raz pierwszy w ramach LFN został on przygotowany przez trzy Wydziały UMCS: Wydział Ekonomiczny, Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej i Wydział Historii i Archeologii. Uczniowie Szkoły Podstawowej z Radzynia Podlaskiego zostali wprowadzeni w historię pieniądza oraz mogli zaprojektować swój przyszły pieniądz. Kolejno, ich zadaniem było odnalezienie różnych zabezpieczeń na poszczególnych banknotach. Podsumowaniem był pokaz druku 3D. Przedstawicielami z Wydziału Ekonomicznego i Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej byli: Pan dr Grzegorz Kwiatkowski oraz Pan dr inż. Miłosz Huber.
Serdecznie dziękujemy wszystkim za miło spędzony czas i niezwykłą przygodę z nauką.
Fot. Paulina Litka