Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Instytut Pedagogiki UMCS z dumą ogłasza nawiązanie współpracy w zakresie merytorycznym z Fundacją Alpha oraz Uniwersytetem La Trobe z Melbourne w Australii. Owocem tej międzynarodowej kooperacji jest udostępnienie bezpłatnej aplikacji mobilnej o nazwie – ASDetect. To pierwsza na rynku polskim, tego rodzaju aplikacja, która wspiera rodziców i opiekunów w monitorowaniu rozwoju społecznego i komunikacyjnego dzieci.
Instytut Pedagogiki UMCS nie tylko wspiera prace nad dostosowaniem aplikacji ASDetect do polskich realiów, ale także angażuje się w badania nad wczesnym wykrywaniem zaburzeń rozwojowych. Dzięki wiedzy i doświadczeniu kadry naukowej Instytutu oraz Partnerów, polska wersja ASDetect będzie mogła skutecznie odpowiadać na potrzeby rodziców w naszym kraju, oferując dostosowane do ich potrzeb treści i materiały edukacyjne.
ASDetect bazuje na ponad dekadzie badań przeprowadzonych w Olga Tennison Autism Research Centre na Uniwersytecie La Trobe w Australii. Metoda oceny autyzmu opracowana w ramach badań charakteryzuje się dokładnością na poziomie 83%.
Aplikacja skierowana jest przede wszystkim do najmłodszych, obejmując grupę dzieci w wieku od 11 do 30 miesięcy. Posługuje się filmami z udziałem dzieci, zarówno ze spektrum autyzmu, jak i bez, aby wizualnie ukazać tematy związane z kluczowymi etapami rozwoju komunikacji społecznej.
Zaangażowanie Instytutu Pedagogiki UMCS w ten projekt otwiera nowe możliwości rozwoju badań w obszarze wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych w Polsce, jednocześnie przyczyniając się do powstania wartościowego narzędzia wspierającego polskie rodziny w trosce o prawidłowy rozwój dzieci.
“Dzięki aplikacji ASDetect rodzice otrzymają możliwość samodzielnego monitorowania postępów i rozwoju swoich dzieci za pomocą udostępnionych w aplikacji funkcji i materiałów. Badania jednoznacznie wskazują, że im wcześniej zauważymy ewentualne trudności - już od pierwszego roku życia - i zintensyfikujemy relacje, tym skuteczniej dziecko będzie rozwijać się społecznie i komunikacyjnie.”
dr hab. Anna Prokopiak, prof. UMCS
Kierownik Katedry Psychopedagogiki Specjalnej UMCS
Prezes Fundacji Alpha