Wizyta dr Solange Denervaud

W dniach 04-06.12.2024 r., gościem Instytutu Pedagogiki UMCS w Lublinie była dr Solange Denervaud, pracownik naukowy Centrum Obrazowania Biomedycznego Szwajcarskiej Politechnik Federalnej w Lozannie (Center for Biomedical Imaging (CIBM), the Swiss Federal Polytechnical School of Lausanne (EPFL), Specjalista ds. Projektu Flagowego CIBM, łączącego ekspertyzy prowadzone w Centrum, w duży projekt o charakterze badawczo-edukacyjnym. Dr Solange Denervaud koncentruje się w pracy na analizie związku środowiska edukacyjnego z rozwojem podstawowych mechanizmów adaptacyjnych (tj. monitorowania błędów, elastyczności poznawczej, kreatywności, uczenia się od rówieśników) u dzieci w wieku szkolnym, nastolatków oraz dorosłych. Prowadzi badania nad uczeniem się dzieci wg zasad pedagogiki Marii Montessori. Wykracza poza behawioralne porównania systemów edukacyjnych, przyjmując  perspektywę neuronauki. Pozwala jej to zarzucić ocenę, który system jest lepszy, a który gorszy i skupić się na zrozumieniu podstawowych mechanizmów, na których opiera się pedagogika Marii Montessori. Dr Denervaud wykorzystuje w badaniach połączenie psychofizyki, neuropsychologii, elektroencefalografii (EEG) i rezonansu magnetycznego (MRI). Przyjazd badaczki związany był z nawiązaniem współpracy naukowej z pracownikami Instytutu Pedagogiki.

Wykład, zaprezentowany przez Dr Solange Denervaud pracownikom Instytutu Pedagogiki, dotyczył monitorowania błędów przez uczniów szkół Montessori oraz tradycyjnych. Jak wynika z badań, istnieją istotne różnice między uczniami obu systemów zarówno w zakresie dostrzegania błędów i reagowania na nie, jak i sposobu ich autokorekty. Analizy fMRI ujawniły różnice w sieciach połączeń mózgowych oraz w strategiach korekty błędów pomiędzy uczniami wspomnianych grup. Co ciekawe, wyższe wyniki w nauce nie zostały przypisane wyższym sprawnościom funkcji wykonawczych, lecz różnicom w zdolnościach kreatywnych. Badania prowadzone z udziałem Dr Solange Denervaud sugerują, że sposób, w jaki uczniowie uczą się na błędach, odzwierciedla ich doświadczenia szkolne z dzieciństwa.

Wykład został zaprezentowany w bardzo przystępny sposób, przyjmując formę narracji, co umożliwiło głębsze zrozumienie omawianych zagadnień. Dr Denervaud wykorzystała doskonale przygotowaną prezentację, która wzbogaciła przekaz i ułatwiła odbiór tematu.

    Aktualności

    Data dodania
    20 grudnia 2024