Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
„Nauczyciel w czasach przemian i niestabilności” -
sprawozdanie z IV Międzynarodowego Sympozjum Naukowego
29 maja 2023 roku odbyła się kolejna, czwarta już, edycja Międzynarodowego Sympozjum Naukowego, organizowanego przez Katedrę Dydaktyki Instytutu Pedagogiki UMCS. Tym razem, odpowiadając na wyzwania współczesności, uwagę poświęcono „Nauczycielowi w czasach przemian i niestabilności”. Wydarzenie objęli patronatem: JM Rektor UMCS - prof. dr hab. Radosław Dobrowolski; Przewodnicząca Komitetu Pedagogicznego PAN - prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska; Prezydent Miasta Lublin - Krzysztof Żuk oraz Lubelski Kurator Oświaty - Teresa Misiuk. Sympozjum odbyło się w formule online, wzięli w nim udział przedstawiciele Uczelni z Norwegii, Kanady, Włoch, Portugalii i Polski oraz liczne grono nauczycieli szkół różnych szczebli.
Uroczystego otwarcia wydarzenia dokonała Dyrektor Instytutu Pedagogiki dr hab. Stanisława Byra, prof. UMCS. Powitanie wygłosili: Przewodnicząca Komitetu Pedagogicznego PAN prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska oraz Dziekan Wydziału Pedagogiki i Psychologii dr hab. Andrzej Różański, prof. UMCS. Słowo wstępne, w którym określone zostały motywy podjęcia organizacji Sympozjum oraz zakres jego problematyki przedstawiła Kierownik Katedry Dydaktyki dr hab. Teresa Parczewska, prof. UMCS.
W ramach spotkania przeprowadzono trzy części plenarne. Pierwszą z nich, moderowaną przez dr Justynę Salę-Suszyńską, otworzył wykład prof. Joanny Madalińskiej-Michalak (Uniwersytet Warszawski) na temat: „Niestabilności warunków pracy nauczyciela” (The instability of the teachers’ conditions). Kolejno, prof. Ana Paula Alves z Universidade Fernando Pessoa w Portugalii skupiła się na: „Pracy nauczyciela w zmieniającym się świecie” (Teacher’s work in a changing world). Tę sesję zamknęło wystąpienie dr hab. Joanny Marii Garbuli, prof. UWM (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie) dotyczące: „Charakterystyki nauczycieli XX wieku – perspektywa narracyjna zaczerpnięta z pamiętników” (Charakteristics of teachers of the 20th century – a narrative perspective takien from diaries).
W drugiej części spotkania swoje wystąpienia zaprezentowali wyłącznie goście zagraniczni, kolejno: prof. Barbara Pytka oraz prof. Terry Kelly (Seneca College, Toronto, Canada), prof. Maria Gabriela Pediconi (Universita Degli Studi di Urbino, Italy), a także prof. Dalila Lino (Higher School of Education, Lisbon Politechnic, Portugal). Omówione zostały zagadnienia: rozwoju zawodowego nauczycieli po pandemii COVID-19 (Professional development in pos-COVID-19: Lessons learned from virtual projects designed for early childhood educators in Ontario), zmian w nauczaniu i uczeniu się po COVID-19 w kontekście nastroju w szkole (Feelings at school after pandemic. Post-COVID-19 changes in teaching and learning) oraz globalizacji jako wyzwania w kształceniu nauczycieli wczesnoszkolnych (The challenges of early chidhood teacher education in the era of globalization). Tę część obrad poprowadziła dr hab. Urszula Oszwa, prof. UMCS.
W ostatnim akcie Sympozjum, moderowanym przez dr Ewę Sosnowską-Bielicz, mieliśmy okazję, wysłuchać dwu wystąpień. Prof. Marius Wahl Gran (Rudolf Steiner University in Oslo, Norway ) wygłosił wykład pt. „Sztuka jako pedagogika” (Art as a pedagogy), zaś dr Judyta Popiołek (XIX High School in Lublin) przedstawiła temat „Skuteczności kynoterapii w rozwijaniu kompetencji społecznych rozpoczynających naukę w szkole” (The effectiveness of kynoterapy in developing social competences of students starting school).
W trakcie Sympozjum zaplanowano i z powodzeniem przeprowadzono także sesję pytań i odpowiedzi oraz panel dyskusyjny. Całość dopełniło odsłonięcie pamiątkowej tablicy prof. dr hab. Marii Cackowskiej, wybitnego pedagoga edukacyjnego startu.
Podsumowaniem i zaproszeniem na kolejne Sympozjum w 2025 roku spotkanie zakończyła dr hab. Teresa Parczewska, Kierownik Katedry Dydaktyki.