AKTUALIZACJA Strategii Rozwoju Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS do roku 2025

AKTUALIZACJA  Strategii  Rozwoju Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS  do roku 2025 (dydaktyka).

Misja Wydziału
Wszechstronne wspieranie rozwoju naukowego pracowników oraz potencjału dydaktycznego Wydziału w celu zaspokojenia potrzeb społecznych w zakresie współczesnej pedagogiki i psychologii.


Wizja
Osiągnięcie pozycji lidera w zakresie kształcenia kadr pedagogicznych i psychologicznych w regionie.

KASKADOWANIE Celów operacyjnych UMCS w obszarach strategicznych uczelni:

1. Dostosowanie modelu kształcenia do obecnych i prognozowanych potrzeb rynku pracy oraz otoczenia społeczno-gospodarczego. Rozwój oferty kierunków interdyscyplinarnych, w tym praktycznych i studiów dualnych.

2. Podejmowanie działań zmierzających do uzyskania akredytacji międzynarodowych dla kierunków studiów prowadzonych przez Uczelnię

3. Poszerzenie oferty kierunków studiów prowadzonych w języku angielskim zgodnych z tendencjami rozwojowymi preferowanymi na międzynarodowym rynku pracy

4.Rozwój współpracy z uczelniami zagranicznymi przy tworzeniu programów studiów umożliwiających uzyskanie wspólnego lub podwójnego dyplomu

5. Utrzymanie stabilnego współczynnika umiędzynarodowienia kształcenia oraz wzmacnianie promocji oferty dydaktycznej Uczelni na międzynarodowym i regionalnym rynku edukacyjnym

6. Systematyczne podnoszenie innowacyjności procesu kształcenia oraz dostosowanie go do potrzeb studentów poprzez poszerzanie procesu indywidualizacji systemu kształcenia i wdrożenie równoległych ścieżek edukacyjnych

7. Zwiększenie możliwości podejmowania studiów i realizacji procesu kształcenia osób z niepełnosprawnością

8. Stworzenie systemu dystrybucji środków finansowych ukierunkowanych na stałe podnoszenie jakości kształcenia, rozwój kompetencji kadry dydaktycznej oraz obsługującej proces kształcenia

Cele operacyjne UMCS

Cele operacyjne kaskadowane na Wydział Pedagogiki i Psychologii

Mierniki

Zadania (poziom taktyczny)

Zespół odpowiedzialny

1. Dostosowanie modelu kształcenia do obecnych i prognozowanych potrzeb rynku pracy oraz otoczenia społeczno-gospodarczego. Rozwój oferty kierunków interdyscyplinarnych, w tym praktycznych i studiów dualnych.

A. Tworzenie i doskonalenie programów kształcenia w ścisłym powiązaniu z prowadzonymi w Katedrach badaniami naukowymi ze szczególnym uwzględnieniem działań i procesów komercjalizacji oraz oddziaływania na otoczenie zewnętrzne.

B. Systemowe działania marketingowe obejmujące sieci, platformy cyfrowe, narzędzia interaktywne, materiały video w celu zbudowania silnej pozycji Wydziału, którego dyplomy są wysoko cenione przez pracodawców oraz kandydatów.

 

1. liczba kierunków studiów interdyscyplinarnych

2. liczba kierunków studiów praktycznych i dualnych

3. Liczba nowych kierunków i specjalności (w tym interdyscyplinarnych)

4. Poziom aktywności Wydziału w mediach społecznościowych (rozpoznawalność)

5. Monitorowanie i coroczna aktualizacja koncepcji rozwoju kierunków

1. Ugruntowanie profili edukacyjnych Katedr Wydziału jako podstawy doboru specjalistów prowadzących określone zajęcia dydaktyczne Doskonalenie kompetencji specjalistycznych pracowników zgodnie z potrzebami programowymi Wydziału.

2. Korzystanie przez nauczycieli akademickich z własnych rezultatów badań w procesie przygotowania studentów do profesjonalizacji kariery zawodowej oraz doskonaleniu samego procesu kształcenia na Wydziale.

3. Włączanie studentów w działania praktyczne, których celem jest doskonalenie kompetencji zawodowych i nabywanie doświadczenia na rynku pracy we współpracy z instytucjami otoczenia zewnętrznego.

4. Opracowanie modelowych rozwiązań oraz scenariuszy realizacji praktyk studenckich możliwych do zastosowania w sytuacji zmian w otoczeniu zewnętrznym

5. Tworzenie specjalności interdyscyplinarnych oferowanych wspólnie na wybranych kierunkach studiów.

6. Tworzenie skutecznego systemu promocji w mediach społecznościowych – administrowanego przez organizacje studenckie Wydziału.

· LINK

7. „Złote Indeksy Wydziału Pedagogiki i Psychologii” konkursy dla kandydatów.

· Dziekan

· Prodziekani

· Koordynatorzy kierunków studiów

· LINK

· Kierownicy Katedr

· Samorząd studentów

· Koordynator Wydziałowego Zespołu ds. Promocji Wydziału

· LINK

Wydziałowa Komisja ds. Potwierdzania Efektów Uczenia się

· LINK

· Koordynator ds. praktyk

Wydziałowy zespół ds. jakości kształcenia

Eksperci ds kontaktów z mediami

Wydziałowa Komisja Konkursowa ,,Złote indeksy Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS”

 

C. Wspieranie systemowe tworzenia oferty studiów podyplomowych oraz programów szkoleniowych i warsztatów będących odpowiedzią na potrzeby pojawiające się w otoczeniu, realizowane na zasadach komercyjnych jak i w ramach projektów edukacyjnych (pozyskiwanie środków zewnętrznych).

1. Liczba aktywnych studiów podyplomowych

2. Pozyskane środki zewnętrzne na realizację podyplomowych programów kształcenia

· LINK

1. Uelastycznienie podejścia do współpracy z otoczeniem zewnętrznym zapewniające indywidualizację współpracy.

2. Tworzenie sprzyjających warunków współpracy poprzez włączanie partnerów do udziału w funkcjonowaniu społeczności Wydziału.

3. Włączanie partnerów zagranicznych w realizację studiów podyplomowych

· Dziekan

· Prodziekani

· Koordynatorzy kierunków

· LINK

· Koordynator ds. współpracy z otoczeniem zewnętrznym

· LINK

· Kierownicy studiów podyplomowych

 

D. Ugruntowanie kluczowej roli studentów i organizacji studenckich, jako interesariuszy w procesie budowania pozycji Wydziału  kształcącego wybitnych profesjonalistów dla potrzeb rynku pracy.

1. Liczba aktywnych organizacji studenckich oraz kół naukowych.

2. Liczba zorganizowanych warsztatów poszerzających profesjonalne kompetencje naszych studentów przyszłych absolwentów aktywnych uczestników rynku pracy.

3. Liczba wydarzeń zorganizowanych przez koła naukowe i organizacje studenckie na Wydziale

4. Liczba uczestników wydarzeń organizowanych przez organizacje studenckie na Wydziale

5. Zasięg aktywności studentów i organizacji studenckich (lokalne, ogólnopolskie, międzynarodowe) 

1. Doskonalenie programów i metod kształcenia na Wydziale przy twórczym udziale przedstawicieli organizacji studenckich i doktorantów w pracach komisji, zespołów kolegiów i rad.

· LINK

2. Wspieranie finansowe i merytoryczne organizacji studenckich jako naturalnego środowiska kształtowania kompetencji społecznych, a także postaw zawodowych przyszłych profesjonalistów inicjujących różnorodne aktywności realizowane na rzecz społeczności Uczelni oraz otoczenia zewnętrznego.

3. Wspieranie kół naukowych organizacji studenckich jako naturalnego środowiska kształtowania kompetencji społecznych, zawodowych i badawczych przyszłych kandydatów szkół doktorskich poprzez włączanie wybitnych jednostek w proces prowadzonych w Katedrach badań naukowych.

4. Inicjowanie współpracy studentów i absolwentów Wydziału poprzez tworzenie wspólnych aktywności na rzecz społeczności akademickiej oraz otoczenia zewnętrznego jako naturalnego procesu dzielenia się wiedzą i doświadczeniami kształtującymi integralność środowiska wydziału Pedagogiki i Psychologii.

5. Wspieranie aktywności studentów, konferencje dydaktyczne, seminaria i publikacje

· Dziekan

· Prodziekani

· Samorząd studentów Wydziału

· Opiekunowie kół naukowych i organizacji studenckich

· Opiekunowie lat studiów

 

E. Ścisła współpraca z instytucjami otoczenia zewnętrznego jako podstawa realizacji działań zmierzających do przygotowania studentów przyszłych pracowników – profesjonalistów wkraczających na rynek pracy w obszarze wybranych subdyscyplin pedagogiki i psychologii. 

1. Liczba aktywnych podmiotów współpracujących z Wydziałem.

2. Liczba instytucji aktywnie organizujących staże i praktyki dla studentów (w tym instytucje edukacyjne, ochrony zdrowia, kultury i sztuki, przedsiębiorstwa doradczo-konsultingowe, samorządowe, administracji państwowej).

3. Liczba studentów uczestniczących w programach stażowych i wolontariackich poza formalnym systemem Uczelni.

4. Liczba zorganizowanych przez Wydział warsztatów i szkoleń na rzecz otoczenia zewnętrznego

· LINK

5. Liczba prac dyplomowych o charakterze wdrożeniowym przygotowanych w oparciu o zapotrzebowanie jednostek sektora gospodarczego ( w tym firm, jednostek samorządowych)

6. „Start-up” we współpracy z innymi jednostami w obszarze pedagogiczno-psychologicznym

1.Tworzenie sieci szkół i instytucji współpracujących z Wydziałem jako instytucją patronacką. Opracowanie koncepcji współpracy opierającej się na wskazaniu naturalnych obszarów wzajemnego wsparcia w realizacji indywidualnej strategii każdej organizacji, w tym realizacji praktyk zawodowych studentów.

2. Formalizacja współpracy z instytucjami oraz wybitnymi specjalistami/praktykami dysponującymi niszowym „know how” wspierającymi wejście na rynek pracy studentów naszego Wydziału (poprzez organizację wspólnych konferencji warsztatów, prowadzenie zajęć..).

3. Wspieranie instytucji partnerskich przez oferowanie warsztatów i szkoleń realizowanych przez nauczycieli akademickich Wydziału, budowanie relacji i więzi stanowiącej podstawę rozwijania wieloaspektowej współpracy w tym realizacji praktyk zawodowych studentów.

4. Stała analiza potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego w tym diagnozowanie zapotrzebowania interesariuszy na psychologiczno-pedagogiczne badania o charakterze wdrożeniowym

5. Wspieranie wspólnych inicjatyw w zakresie kreowania nowych rozwiązań prorozwojowych (inicjatywy „start-up” w obszarze pedagogiczno-psychologicznym)

· Dziekan

· Prodziekani

· Kierownicy Katedr

· Koordynator ds. współpracy z otoczeniem zewnętrznym

· LINK

· Wydziałowy koordynator ds praktyk + koordynatorzy praktyk przewidzianych programem nauczania

· Samorząd studentów Wydziału

· Opiekunowie kół naukowych i organizacji studenckich

· Opiekunowie lat studiów

· Przedstawiciele stowarzyszenia absolwentów.

 

F. Kompleksowe wspieranie jakości i efektywności procesu kształcenia uwzględniające kaskadowanie zunifikowanych rozwiązań ogólnouczelnianych oraz dedykowanych regulacji prawnych uwzględniających specyfikę prowadzonych na Wydziale kierunków studiów.

1. Zwiększenie liczby nauczycieli akademickich Wydziału w gremiach i komisjach centralnych.

2. Zintegrowanie Wydziałowego systemu zapewnienia jakości kształcenia z systemem centralnym UMCS. Pełna cyfryzacja działań. 

1. Doskonalenie systemów komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej na Wydziale z wykorzystaniem platform Wirtualny Kampus i MS Teams w kształtowaniu środowiska pracy.

2. Integracja działań zespołów i komisji funkcjonujących na Wydziale na rzecz doskonalenia oferty kształcenia.

3. Ocena efektywności i jakości kształcenia na Wydziale w oparciu o ogólnodostępne wskaźniki ( w tym ocenę studentów)

· LINK

4. Tworzenie (aktualizowanie) interaktywnego systemu aktualizacji wewnętrznych aktów prawnych:

· LINK

· Dziekan

· Prodziekani

· Koordynatorzy kierunków studiów

· Wydziałowy zespół ds jakości kształcenia

· Wydziałowy koordynator ds. praktyk

· Samorząd studentów Wydziału

· Przedstawiciele stowarzyszenia absolwentów

· Informatycy wydziałowi

· Wydziałowy Zespół ds. Sylabusów Modułów/Przedmiotów

· LINK

Zespół ds. Przeglądu Prac Dyplomowych i Wydziałowa Komisja Konkursowa ,,Złote indeksy Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS”

 

G. Tworzenie przyjaznego środowiska studiowania i pracy społeczności akademickiej Wydziału ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji i działania pod presją oraz zmian zachodzących w otoczeniu zewnętrznym (obostrzenia wynikające z sytuacji pandemicznej), zmiany otoczenia społecznego, gospodarczego, a także prawnego.

1.Liczba nauczycieli akademickich czynnie uczestniczących w procesie wsparcia psychologicznego i psychoterapeutycznego  studentów i pracowników 

2.Dostępność infrastruktury umożliwiającej kontakt z osobami wspierającymi (pomieszczenia i specjalistyczne wyposażenia, środki komunikacji elektronicznej)

3.Liczba studentów angażowanych w system wsparcia ( studenci/studentom)

1.Ciągłe rozwijanie i doskonalenie systemu wsparcia psychologicznego studentów w oparciu o pracowników Wydziału (SENSUM, Instytut Psychologii).

2.Dedykowanie na terenie Wydziału bazy lokalowej umożliwiającej oferowanie specjalistycznych porad ( specjalistyczny gabinet terapeutyczny).

3. Dedykowanie specjalistycznej infrastruktury komunikacyjnej (telefony, platformy komunikacji) zapewniającej studentom zdalny kontakt oraz anonimowość.

4.Ścisła współpraca z samorządem studentów i organizacjami studenckimi, poprzez włączanie do systemu wsparcia odpowiednio przygotowanych studentów.

5.Monitorowanie obszarów potencjalnego wsparcia wśród studentów i pracowników Wydziału.

· Dziekan

· Prodziekani

·Pracownicy Instytutu Psychologii +  SENSUM

- Samorząd studentów Wydziału

- Akademickie Centrum Wsparcia (ACW)

· Pracownicy Wydziału / psychoterapeuci

· Kierownicy obiektów Wydziału

2. Podejmowanie działań zmierzających do uzyskania akredytacji międzynarodowych dla kierunków studiów prowadzonych przez Uczelnię

H. Współpraca zagraniczna ukierunkowana na internacjonalizację procesu kształcenia i wymiany doświadczeń z ośrodkami partnerskimi umożliwiająca studentom i nauczycielom akademickim poszerzanie możliwości rozwojowych oraz zawodowych w przestrzeni międzynarodowej.

1.liczba złożonych wniosków o akredytację międzynarodową kierunków studiów

2.liczba uzyskanych akredytacji międzynarodowych przez Wydział

1.Cykliczna organizacja „Erasmus+ days” z udziałem partnerów zagranicznych dla studentów i nauczycieli akademickich stanowiących kluczowym element rekrutacji do organizowanych na Wydziale programów wymiany międzynarodowej i tworzenia podstaw organizacji międzynarodowych programów kształcenia.

2. Organizowanie cyklicznych spotkań z przedstawicielami instytucji zagranicznych wspierających realizację dydaktyki na Wydziale

3. Realizacja międzynarodowych projektów dydaktycznych.

· Dziekan

· Prodziekani

Koordynator ds współpracy zagranicznej

· Koordynatorzy Erasmus +

· Samorząd studentów Wydziału

· LINK

3. Poszerzenie oferty kierunków studiów prowadzonych w języku angielskim zgodnych z tendencjami rozwojowymi preferowanymi na międzynarodowym rynku pracy

1.liczba przedmiotów, specjalności, kierunków prowadzonych w języku angielskim

2.liczba studentów kształcących się na w języku  angielskim

3.stopień zatrudnialności absolwentów za granicą

1. Utworzenie specjalności w języku angielskim (interdyscyplinarnej)

2. Utworzenie kierunku studiów w języku angielskim

· Dziekan

· Prodziekani

· Kierownicy katedr

· Koordynatorzy kierunków studiów

Koordynator ds współpracy zagranicznej

· Koordynatorzy Erasmus +

· LINK

· Samorząd studentów Wydziału

· LINK

4.Rozwój współpracy z uczelniami zagranicznymi przy tworzeniu programów studiów umożliwiających uzyskanie wspólnego lub podwójnego dyplomu

1.liczba uczelni zagranicznych, z którymi podpisane zostały umowy na wspólne prowadzenie studiów

2.liczba absolwentów z podwójnym dyplomem

3.liczba studentów uczelni zagranicznych, którzy uzyskali dyplom na Wydziale w ramach studiów prowadzonych wspólnie

· LINK

1.Pozyskiwanie zagranicznych ośrodków partnerskich zgodnie ze specyfiką kształcenia na Wydziale, włączanie nauczycieli akademickich z ośrodków partnerskich w procesie kształcenia.

2.Utworzenie wspólnego kierunku studiów (lub specjalności) z wybranym ośrodkiem zagranicznym.

· Dziekan

· Prodziekani

· Kierownicy katedr

· Koordynatorzy kierunków studiów

Koordynator ds współpracy zagranicznej

· Koordynatorzy Erasmus +

· LINK

· Samorząd studentów Wydziału

· LINK

5. Utrzymanie stabilnego współczynnika umiędzynarodowienia kształcenia oraz wzmacnianie promocji oferty dydaktycznej Uczelni na międzynarodowym i regionalnym rynku edukacyjnym

 

1.liczba studentów z zagranicy rozpoczynających kształcenie na Wydziale

2.odsetek studentów z zagranicy w stosunku do studentów Wydziału

1.Pozyskiwanie studentów zagranicznych studiujących w języku polskim

2.Tworzenie oferty przedmiotów w języku angielskim

3. Utworzenie kierunku dedykowanego kandydatom z Ukrainy i Białorusi).

· Dziekan

· Prodziekani

· Koordynatorzy kierunków studiów

Koordynator ds. współpracy zagranicznej

· Koordynatorzy Erasmus +

· LINK

· Samorząd studentów Wydziału 

6. Systematyczne podnoszenie innowacyjności procesu kształcenia oraz dostosowanie go do potrzeb studentów poprzez poszerzanie procesu indywidualizacji systemu kształcenia i wdrożenie równoległych ścieżek edukacyjnych

I. Wielotorowy rozwój kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej Wydziału umożliwiający płynne dostosowanie procesu kształcenia w sytuacji wystąpienia zmian w otoczeniu zewnętrznym, zmian otoczenia społecznego, gospodarczego, a także prawnego.

1.odsetek zajęć na Wydziale prowadzonych przy zastosowaniu innowacyjnych metod kształcenia (w ramach dopuszczalnych przepisami właściwego Ministra)

2.liczba studentów studiujących w ramach indywidualnych i równoległych ścieżek kształcenia

3.liczba zorganizowanych szkoleń/webinariów wspierających innowacyjne formy kształcenia

1.Doskonalenie kompetencji cyfrowych pracowników Wydziału w zakresie wykorzystania platform edukacyjnych (Wirtualny Kampus, MS Teams) oraz warsztatu metodologicznego umożliwiającego oferowanie zajęć w środowisku wirtualnym na wysokim poziomie w oparciu o oferowane na Wydziale i Uczelni programy wsparcia (synchroniczne i asynchroniczne), a także wybranych zajęć w systemie hybrydowym.

2.Doskonalenie oferty dydaktycznej poprzez udział nauczycieli akademickich w specjalistycznych kursach, szkoleniach, warsztatach i studiach podyplomowych oferowanych przez wiodące instytucje edukacyjne i uznanych specjalistów.

3.Wspieranie nauczycieli akademickich doskonalących ofertę dydaktyczną Wydziału ze szczególnym uwzględnieniem grupy pracowników zatrudnionych na stanowiskach dydaktycznych

· Dziekan

· Prodziekani

· Samorząd studentów Wydziału

· Przewodniczący wydziałowej Komisji ds Oceny Nauczycieli Akademickich

· LINK

· 4P Support Team

· LINK

· Informatycy wydziałowi

7. Zwiększenie możliwości podejmowania studiów i realizacji procesu kształcenia osób z indywidualnymi potrzebami

 J. Tworzenie przyjaznego, włączającego środowiska studiowania, w tym płaszczyzny tolerancji i współpracy dla studentów z indywidualnymi potrzebami

1. liczba studentów z niepełnosprawnościami kształcących się na Wydziale

2. liczba studentów ze szczególnymi potrzebami biorących udział w projektach dydaktycznych

3. liczba opracowanych i wdrożonych rozwiązań metodycznych zgodnych z modelem uniwersalnego projektowania

4. liczba pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych przeszkolonych w zakresie uniwersalnego projektowania procesu kształcenia

5. liczba racjonalnych dostosowań wdrożonych na Wydziale

1. Przygotowanie materiałów szkoleniowych i doradczych dla pracowników Wydziału z zakresu metodyki projektowania uniwersalnego

2. Wdrożenie racjonalnych dostosowań w budynkach Wydziału Pedagogiki i Psychologii oraz zakup pomocy dydaktycznych

3. Przeprowadzenie cyklu szkoleń z zakresu projektowania uniwersalnego i edukacji włączającej wśród min. 50% pracowników Wydziału

4. Opracowanie serwisu ( strony www Wydziału)  z dobrymi praktykami w zakresie uniwersalnego projektowania procesu kształcenia

5. Dostosowanie stron www Wydziału do standardu WCAG 2.1

6. Współpraca z Zespołem ds. Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami UMCS, SENSUM, Biurem Ds. Obsługi Studiów i Studentów Zagranicznych
7. Realizacja projektów dydaktycznych o zasięgu krajowym i międzynarodowym dotyczących zwiększenia dostępności procesu kształcenia dla osób ze szczególnymi potrzebami

 8. Ścisła współpraca z samorządem studentów, w celu włączenia osób ze szczególnymi potrzebami do środowiska akademickiego, wyrównania szans edukacyjnych, likwidowania barier i przeciwdziałania wykluczeniu, dostosowania procesu dydaktycznego do studentów o różnych potrzebach

·Dziekan

· Prodziekani

· Zespół ds. dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami

· Pracownicy Instytutu Psychologii +  SENSUM

· Zespół ds. optymalizacji warunków kształcenia studenta z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi – OPTIMUM UMCS

· Samorząd studentów Wydziału

·Wydziałowy Zespół  Ds. Erasmusa i Współpracy Międzynarodowej

· Pracownicy Wydziału

8. Stworzenie systemu dystrybucji środków finansowych ukierunkowanych na stałe podnoszenie jakości kształcenia, rozwój kompetencji kadry dydaktycznej oraz obsługującej proces kształcenia

 

1.Zasady dystrybucji środków finansowych na dydaktykę.

2.Liczba nauczycieli akademickich Wydziału uczestniczących w konferencjach, seminariach, warsztatach i kursach podnoszących kompetencje dydaktyczne.

1.Program wsparcia nauczycieli akademickich podnoszących kompetencje dydaktyczne.

2.Systemowe rozwiązania w zakresie programu wsparcia nauczycieli akademickich podnoszących kompetencje dydaktyczne zgodnie z wymaganiami określonymi w karcie oceny.

3. Wsparcie pracowników w publikacji podręczników dydaktycznych, metodycznych, skryptów i czasopisma o charakterze dydaktycznym

· Dziekan

· Prodziekani

· Kierownicy katedr

· Przewodniczący wydziałowej Komisji ds Oceny Nauczycieli Akademickich

· LINK

Stworzenie systemu wsparcia pracowników administracji Wydziału

K. Rozwój kompetencji cyfrowych administracji Wydziału umożliwiający płynne przejście do systemu pracy zdalnej oraz czasową zmianę organizacji pracy w sytuacji wystąpienia gwałtownych zmian w otoczeniu zewnętrznym zmian otoczenia społecznego, gospodarczego, a także prawnego.

1.Liczba pracowników administracji Wydziału uczestniczących w konferencjach, seminariach, warsztatach i kursach podnoszących kompetencje zawodowe.

· LINK

1.Doskonalenie kompetencji cyfrowych pracowników administracji  Wydziału w zakresie wykorzystania systemów obsługi procesu kształcenia w Uczelni (USOS, MS, APD, GUS, POLON...).

2.Doskonalenie kompetencji cyfrowych w zakresie pracy zdalnej z wykorzystaniem uczelnianych platform (Wirtualny kampus, MS Teams), a także obsługi pakietu MS Office.

3.Doskonalenie kompetencji poznawczych pracowników administracji będących wsparciem w procesie zmian organizacyjnych poprzez udział w organizowanych w uczelni szkoleniach.

4.Doskonalenie kompetencji społecznych oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych (praca zdalna, praca w systemie zmianowym, obostrzenia wynikające z sytuacji pandemicznej), zmian otoczenia społecznego, gospodarczego, a także prawnego poprzez udział w organizowanych w uczelni szkoleniach.

5.Doskonalenie wykorzystania i obsługi platform dedykowanych organizacji zdalnych egzaminów dyplomowych na Wydziale oraz wsparcia nauczycieli akademickich biorących udział w procesie dyplomowania.

· Dziekan

· Dyrektorzy Instytutów

· Kierownik ds administracji

· Informatycy wydziałowi

 

 

 

 

 

8.1. Poprawa jakości infrastruktury uczelnianej i poziomu jej wykorzystania:

L. Rozwój i utrzymanie infrastruktury dydaktycznej, laboratoryjnej oraz biurowej Wydziału.

Racjonalne wykorzystanie infrastruktury dydaktycznej laboratoryjnej Wydziału.

1.Wyposażenie specjalistyczne sal w nowych obiektach Wydziału

2.stopień wykorzystania pomieszczeń dydaktycznych i badawczych oraz biurowych

1.Optymalizacja wykorzystania infrastruktury lokalowej Wydziału.

2.Optymalizacja zasobów ludzkich w poszczególnych grupach pracowników niebędących nauczycielami akademickimi zapewniającego efektywne ich wykorzystanie.

3.Włącznie Wydziału w działania Uniwersytetu zwiększające efektywność zarządzania Uczelnią, w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania UMCS oraz wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów.

· Dziekan

· Dyrektorzy Instytutów

· Kierownik ds. administracji

· Specjaliści ds. finansów

· Informatycy wydziałowi

· Zespół ds. planowania

8.2. Zapewnienie racjonalnej struktury zatrudnienia i wdrożenie mechanizmów doskonalenia kompetencji pracowników

Ł. Promowanie polityki zasobów ludzkich wspierającej pracowników Wydziału w rozwoju kompetencji profesjonalnych a także kultury współpracy i wzajemnego wsparcia.

1.optymalizacja zadań na stanowiskach pracy wśród grupy pracowników niebędących nauczycielami akademickimi

2.określenie liczby osób niezbędnych do wykonania ww. zadań

3.przygotowanie Wydziału do wdrożenia nowego systemu motywacyjnego, wynagradzania i awansowania

8.3. Dostosowanie gospodarki finansowej UMCS do realizacji celów zawartych w niniejszej strategii

M. Wzrost efektywności i jakości pracy z wykorzystaniem rozwiązań cyfrowych oraz systemów informatycznych wdrożonych na UMCS

1.Optymalna gospodarka środkami Wydziału w ramach zatwierdzonego planu finansowego

2.wskaźnik dostępności dydaktycznej (SSR)

3.Systematyczne ograniczanie zatrudnienia specjalistów zewnętrznych, wsparcie i przygotowanie pracowników dydaktycznych do realizacji zajęć specjalistycznych.

8.4. Doskonalenie procesów zarządzania Uczelnią

N. Kaskadowanie rozwiązań ogólnouczelnianych przy zachowaniu specyfiki Wydziału

1.Przygotowanie Wydziału do wdrożenia modułów Zintegrowanego Systemu Zarządzania UMCS

2.Przygotowanie Wydziału do wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów