Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W dniach 8-9 listopada 2016 CJP/C miało przyjemność gościć dr Marię João Hortas i dr Alfredo Dias z Escola Superior de Educação (Lizbona), którzy wygłosili wykłady nt. procesu formowania się Portugalii oraz różnorodnych aspektów portugalskiej tożsamości narodowej.
Wtorek, 8 listopada, 15.30-17.00
Czas i przestrzeń: proces formowania się Portugalii
Podczas wykładu ukazane zostały podstawowe elementy, które charakteryzują terytorium Portugalii, w szczególności sieć hydrograficzna i ukształtowanie terenu. Poruszono również niektóre zagadnienia związane z procesem formowania się portugalskiej granicy lądowej (np. proces zaludniania i wykorzystania gospodarczego Półwyspu Iberyjskiego w XII-XIV w. oraz ekspansja zamorska w XV i XVI w.).
Środa, 9 listopada, 12.00-13.30
Tożsamość narodowa Portugalii: społeczeństwo, kultura i terytorium
Podczas wykładu została omówiona struktura demograficzna, różnorodność kulturowa i główne ośrodki miejskie Portugalii. Wyeksponowane zostały również elementy, które charakteryzowały portugalską kulturę w XX wieku, zarówno w literaturze, w sztukach plastycznych (malarstwo i rzeźba) jak i w muzyce.
Alfredo Gomes Dias
Magister historii i doktor geografii społecznej. Pracuje na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico w Lizbonie. Jako wykładowca jest zaangażowany w proces kształcenia nauczycieli nauczania początkowego w zakresie nauk społecznych, historii, geografii oraz metod tworzenia projektu.
Maria João Barroso Hortas
Magister geografii, doktor geografii społecznej (specjalność: edukacja i migracja). Adiunkt na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico w Lizbonie. Wykłada geografię oraz dydaktykę historii i geografii na kierunkach związanych z nauczaniem przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Jest koordynatorem studiów magisterskich w zakresie edukacji społecznej oraz działań wspólnotowych.