Wybór materiałów do zajęć
Wykład:
Przygotowanie wykładu: określenie problematyki i odbiorców, przygotowanie merytoryczne, plan wykładu, przygotowanie techniczne, próba
Przeprowadzenie: Skupianie i pobudzanie uwagi słuchaczy, uwzględnianie możliwości percepcyjnych słuchaczy
„Jak uczą się dorośli”
http://www2.chemia.uj.edu.pl/maciejow/skrypt/pdf/4.4_jak_ucza_sie_dorosli.pdf
Laboratorium/ seminarium/konwersatorium
Aktywizowanie studentów – motywacja wewnętrzna i zewnętrzna, sposoby mobilizowania do systematycznego zdobywania wiedzy.
Stawianie plusów
Skuteczne porozumiewanie się
„Jak mówić, aby nas słuchano. jak słuchać aby do nas mówiono”
http://www2.chemia.uj.edu.pl/maciejow/skrypt/pdf/4.1_jak_mowic_zeby_byc_sluchanym.pdf
Relacje prowadzący zajęcia – studenci
budowanie autorytetu – znaczenie własnego przykładu, jasne ustalanie reguł na początku zajęć (zasady udziału, zaliczenie), umiejętność właściwego wykorzystania własnych doświadczeń studenckich, oddziaływania wychowawcze, ściąganie, konsultacje.
„Razem czy osobno”
http://www2.chemia.uj.edu.pl/maciejow/skrypt/pdf/4.2_razem_czy_osobno.pdf
Indywidualizacja – problemy wynikające z różnic między studentami, praca ze studentem „zdolnym”
„Studenci aktywni naukowo..”
http://www2.chemia.uj.edu.pl/maciejow/skrypt/pdf/5.3_studenci_aktywni_naukowo_poza_zajeciami.pdf
BHP podczas zajęć laboratoryjnych – obowiązki i odpowiedzialność
„Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia”
http://www2.chemia.uj.edu.pl/maciejow/skrypt/pdf/3.3_bezpieczenstwo_i_ochrona.pdf
Środki wspomagające proces kształcenia, w tym ICT
„Wykorzystanie zasobów Internetu”
http://www2.chemia.uj.edu.pl/maciejow/skrypt/pdf/2.2_o_wykorzystaniu_zasobow_internetu.pdf
Pomiar osiągnięć studentów
„Ocenianie studentów”
http://www2.chemia.uj.edu.pl/maciejow/skrypt/pdf/1.4_ocenianie_studentow.pdf
Ewaluacja zajęć
Wewnętrzna
Czy cele zajęć osiągnięte zostały w zadowalającym stopniu?
„Gdybym przeprowadzał/a zajęcia kolejny raz, co można byłoby w niech zmienić/poprawić
Zewnętrzna
“Od ewaluacji nie uciekniesz”
http://www2.chemia.uj.edu.pl/maciejow/skrypt/pdf/1.6_od_ewaluacji_nie_uciekniesz.pdf
Możliwości dalszego doskonalenia:
Konferencje np. Eurovariety http://www.eurovariety2011.de/
http://eurovariety2013.eventbrite.ie/
https://sites.google.com/site/euchemsdivced/home
http://www.divched.org/content/eurovariety-2013-chemistry-education-conference
International Conference on Chemistry Education, Toronto, Kanada 13-18.07.2014 http://www.icce2014.org/
Zjazd PTChem,
Czasopisma
np. Journal of Chemical Education,
Programy międzynarodowe
np. European Chemistry and Chemical Engineering Education Network
EC2E2N http://ectn-assoc.cpe.fr/network/ec2e2n/
EchemTest http://ectn-assoc.cpe.fr/echemtest/doc/Triptyxo_EchemTest.pdf
EC2E2N ANNUAL PLENARY MEETING, MILAN 2012
Internet
Bezpośrednie kontakty, w tym w ramach wymiany międzynarodowej.