Konferencja metodyczna "Wielość myśli pedagogicznych w edukacji dziecka" 11 kwietnia 2024

W dniu 11 kwietnia 2024 r. w Instytucie Pedagogiki UMCS przy ulicy Głębokiej 43 w Lublinie miała miejsce Konferencja Metodyczna pt.: "Wielość Myśli Pedagogicznych w edukacji dziecka". Było to wyjątkowe wydarzenie, które zgromadziło wielu wybitnych pedagogów, akademików, doradców metodycznych, dyrektorów przedszkoli, szkół oraz nauczycieli i studentów. Patronat nad konferencją objął J. M. Rektor UMCS prof. dr  hab. Radosław Dobrowolski, Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski, Prezydent Lublina Krzysztof Żuk, Lubelski Kurator  Oświaty Tomasz Szabłowski. Patronat medialny sprawowali TVP3 Lublin oraz Radio Lublin. Organizatorami konferencji byli Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS oraz Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli przy wsparciu firm Mac Edukacja, Froebel.pl., Agencja Reklamowa Maik, Cezas i Lubella.

Konferencję rozpoczęła Zastępczyni Dyrektora Instytutu dr hab. Barbara Bilewicz, która przywitała wszystkich zgromadzonych. Uroczystego otwarcia spotkania dokonał Dziekan Wydziału Pedagogiki i Psychologii prof dr hab. Andrzej Różański, przybliżając 50-letnią historię Wydziału Pedagogiki i Psychologii oraz sylwetki najbardziej zasłużonych dla Wydziału osób. W pierwszej części konferencji uczestnicy mieli okazję wysłuchać inspirujących prezentacji prelegentów. Dr hab. Barbara Bilewicz rozważała w swoim wystąpieniu "Dlaczego warto być nauczycielem innowatorem". Podkreśliła istotę zawodu nauczyciela oraz wpływ jego kreatywności na rozwój dzieci i młodzieży, przekazała również własne doświadczenia i motywacje, które skłoniły ją do podejmowania innowacji pedagogicznych. Dr hab. Jolanta Andrzejewska omawiała kwestię "Jak poruszać się w gąszczu rozwiązań innowacyjnych". W swojej prezentacji skupiła się na nowoczesnym sposobie patrzenia na dziecko, podmiotowych, innowacyjnych podejściach w pracy pedagogicznej oraz sposobach efektywnego wykorzystania innowacji w edukacji dziecka.


W ramach konferencji odbył się panel dyskusyjny, w którym udział wzięli metodyczni eksperci w dziedzinie praktyki wychowania przedszkolnego. Katarzyna Mazurek podkreśliła rolę autonomii nauczyciela w kontekście wyboru metod nauczania. Jej wystąpienie skupiło się na znaczeniu indywidualnego podejścia nauczyciela do procesu nauczania, dając mu swobodę w wyborze metod odpowiednich dla danego środowiska nauczania. Ewelina Ścibak omówiła znaczenie roli nauczyciela w organizowaniu środowiska sprzyjającego samodzielnej aktywności pozazawodowej dziecka. Jej wystąpienie skupiło się na istocie tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi dziecka poprzez odpowiednie zaaranżowanie przestrzeni edukacyjnej. Agnieszka Markiewicz poruszyła temat przejścia od samodzielności do odpowiedzialności, analizując wyzwania współczesnego nauczyciela w kontekście rozwoju społecznego i emocjonalnego uczniów. Jej wystąpienie skłoniło do refleksji nad rolą nauczyciela jako przewodnika w procesie kształtowania postaw i wartości. Sylwia Kustosz przedstawiła koncepcję autorskich zabaw, które mają na celu wspieranie rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci. Jej dynamiczna prezentacja skupiła się na kreatywnym podejściu do nauczania poprzez aktywne angażowanie uczestników w interaktywne zabawy.

Zarówno pierwszą sesję jak i panel dyskusyjny twórczo i dynamicznie moderowała Katarzyna Małek, pełniąca obowiązku dyrektora Przedszkole nr 43 w Lublinie. Dodatkowo, w ramach konferencji odbyły się również warsztaty praktyczne, które umożliwiły uczestnikom bezpośrednie zaangażowanie się w tematykę omawianą na konferencji. Warsztaty obejmowały takie obszary tematyczne jak: "Wymysły oparte o zmysły. Warsztat twórczy" (prowadząca Małgorzata Baran); "Z koszyka praktyka. Plan daltoński w pigułce (Małgorzata Wrona), "Montessori: wczoraj i dziś. Twórcze adaptacje metody Marii Montessori (dr Małgorzata Centner-Guz, dr Iwona Zwierzchowska), "System wychowawczy Jana Bosko w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej" (Agnieszka Markiewicz); "Aktywne słuchanie muzyki" (Zbigniew Wiertel). Panele dyskusyjne oraz warsztaty umożliwiły uczestnikom pogłębienie wiedzy oraz praktyczne zastosowanie proponowanych metod. W trakcie konferencji swoją ofertę wydawniczą i edukacyjną zaprezentowały także firmy edukacyjne, takie jak MAC Edukacja, Cezas, Froebel.pl, Wydawnictwo UMCS. W konferencji wzięli liczy udział studenci pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Pierwsza Konferencja metodyczna "Wielość Myśli Pedagogicznych w edukacji dziecka" była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, poszerzenia wiedzy oraz inspiracji dla wszystkich uczestników zainteresowanych doskonaleniem pracy pedagogicznej. Prezentacje,  panel dyskusyjny i zwłaszcza warsztaty spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony wszystkich uczestników konferencji.   

Barbara Bilewicz

autor zdjęć: Dawid Pawła


    Aktualności

    Autor
    Aneta Gęba
    Data dodania
    19 kwietnia 2024